شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

بار الاغ را که بردارند، پالونش را هم به منزل نمی رساند. این مثل برای اشخاصی به کارمی رود که جز تن پروری هنر و کاری نداشته باشند و در برابر امتیازاتی که به آنها می دهند خود را به تسامح و بی قیدی بزنند. مرد هیزم شکنی بود که یک الاغ و یک شتر […]

( روایت اول ) هرگاه بخواهند بگویند: «‌ بدی از خود ماست و اگر ما خودمان بد نباشیم کسی به ما ظلم نمی کند.» این مثل را می آورند. می گویند پدر و مادر «بخت نصر» در شیر خوارگی او مردند و مردم بخت نصر را که بچه ای بود قوی هیکل و بدشکل و […]

خانه مان امروز روشن می شود می رسد داداش خوبم از سفر می شوم خندان به سویش می دوم تا که می پیچد صدایش پشت در خنده هایم را تماشا می کند با دو چشم مهربان و آشنا چون که می داند برای دیدنش روزها و لحظه ها کردم دعا خانه کرده در نگاه گرم […]

او پرستاراست شبها بیدار است با مهربانی فکر بیمار است او مهربان است شیرین زبان است مثل فرشته در آسمان است چراغی در دست می گیرد هر شب همیشه دارد لبخندی بر لب سر تا پا سفید می پوشد لباس رنگ لباسش مثل گل یاس او به بیماران دوا می دهد با مهربانی غذا می […]

یک بستنی از کوچه خریدم برگشتم و به خانه رسیدم از کاکائوهاش خوردم ولی زود احساس کردم بی حال و شل بود دیدم کمی بعد شد نرم و وارفت یک دفعه کج شد جیغم هوا رفت سُر خورد و افتاد بر روی پایم از بستنی ماند چوبش برایم ای «گرم» خیلی لوس و بدی تو […]

دانستنیهای بدن انسان

•    بدن موجودات زنده از سلول تشکیل شده است . ساده ترین موجود زنده تنها از یک سلول تشکیل شده است . اما بدن انسان شامل میلیونها سلول است . هر قسمت از بدن سلولهای خالی دارد ، مانند سلولهای استخوانی ، سلولهای مغزی ، سلولهای خونی و غیره . کوچکترین سلولها ، گلبولهای قرمز و بزرگترین سلولها ، سلولهای عصبی اند . طول گلبولهای قرمز کمتر از ۰۰۰۶/۰ سانتی متر است . سلولهای عصبی حتی ممکن است ، تا  ۹۰ سانتی متر طول داشته باشند ، اما بسیار باریکند .

•    DNA  ( دزاکسی ریبونو کلئیک اسید ) ، ماده ای است که در سلول هر موجود زنده وجود دارد ؛ اما هر موجود زنده نوع متفاوتی از DNA دارد . نوع خاصی از DNA در سلولها وجود دارد ، که همه عواملی را که از والدین به ارث می رسد ، حفظ می کند .

•    در بدن انسان ۲۰۶ استخوان اصلی و چندین استخوان کوچک که به آنها استخوانهای کنجدی می گویند و تعدادشان متغیر است ، وجود دارد . شاید تعداد استخوانهای بعضی از افراد بیش از این باشد ، یعنی دنده های زاید نیز داشته باشد . بعضی هم شاید استخوانهای کمتری داشته باشند ، یعنی بعضی از استخوانها به یکدیگر جوش خورده باشد . مهمترین استخوان ، ستون مهره هاست که استخوانهای گردن و کمر را شامل می شود . کل ستون مهره ها از ۳۳ استخوان مجزا تشکیل شده است ، که به هر یک از آنها مهره می گویند . ستون مهره ها می تواند به راحتی خم شود . اکثر استخوانهایی که شکسته می شوند ، می توانند ترمیم شوند اما اگر ستون مهره ها شکسته شود ، امکان مرگ وجود دارد .

•    رنگ پوست افراد بسیار متفاوت است . افرادی که پوست روشن دارند ، در مناطق شمالی زندگی می کنند و افرادی که پوست تیره دارند ، در مناطق گرمتر جهان زندگی می کنند . در شرق ، رنگ پوست افراد تقریبا” زرد است .

•    شاید علت تفاوت رنگ پوستها ، این باشد که پوست تیره بهترمی تواند از خود در برابر سوختگی در اثر تابش آفتاب حفاظت کند . از این رو افرادی که در سرزمینهای آفتابی زندگی می کنند ، تیره تر از افرادی هستند که در سرزمینهای سرد زندگی می کنند . انسانها رنگ پوستشان را از والدین خود به ارث می برند ، به همین دلیل با مهاجرت به مناطق گرمتر یا سردتر رنگ پوست تغییر نمی کند .

•    ناخنها ؛ با سرعتی حدود ۵/۲ تا ۵ سانتی متر در سال رشد می کنند . با کوتاه کردن ناخنهای دست و پا ، هر شش ماه یک بار ناخن جدیدی جایگزین ناخن قبلی می شود . ناخنها می توانند تا ۶۰ سانتی متر رشد کنند . وقتی ناخنها بسیار بلند شوند ، پیچ می خورند و کار کردن با آنها مشکل می شود

•    موها ؛ با سرعتی حدود ۱۵ سانتی متر در سال رشد می کنند . موها تا کمر بیشتر رشد نمی کنند ، البته موهای سر همچنان به رشد خود ادامه می دهند ، اما وقتی مویی تا این حد رشد کرد ، کنده خواهد شد و موی جدیدی از همان محل رشد خواهد کرد .

•    رنگی بودن موها به علت وجود رنگدانه ای به نام « ملافین » است . روشنی و تیرگی مو بستگی به مقدار ملافین آن دارد . با پیر شدن افراد تولید ملافین متوقف می شود . البته موها به رشد خود ادامه می دهند ، اما خاکستری یا سفید می شوند .

•    بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار مو در سر وجود دارد ، که از منافذ کوچکی در پوست که « فولیکول » نامیده می شوند ، می رویند . وقتی مو رشد می کند ، مانند خمیری که از لوله خمیردندان خارج می شود ، از فولیکول بیرون            می آید . شکل فولیکول ، مو را صاف ، تابدار یا مجعد می کند . منافذ گرد ، موهای صاف را پدید می آورد ، از منافذ بیضی موهای تابدار رشد می کند و از منافذ مستطیلی موهای مجعد رشد می کنند .

•    قلب در اکثر افراد با سرعتی حدود ۷۰ بار در دقیقه می تپد . هر چند که ممکن است ضربان قلب به طور طبیعی ۵۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه باشد . در طول زندگی ، قلب انسان حدود سه هزار میلیون بار می تپد .

•    هر چه سن افراد بیشتر شود ، ضربان قلب آنها نیز آهسته تر می شود و زمانی که به سنین پیری می رسند ، این ضربان گاه به نصف زمان تولد می رسد .

•    ضربان قلب را می توان ، با گرفتن نبض در مچ و شمردن ضربانها در دقیقه اندازه گیری کرد . آنچه حس می شود ، امواج خونی است که به وسیله قلب در سرخرگها جریان می یابد .

•    جمجمه، قسمتی از استخوان سر است که از مغز حفاظت می کند .استخوان جمجمه ۵/۰سانتی متر ضخامت دارد .

•    حواس : پنج حس اصلی وجود دارد : بینایی ، شنوایی ، بویایی ، چشایی و لامسه . تعادل را نیز می توان یک حس دیگر به حساب آورد . به نظر می رسد که حواس خارج از بدن عمل می کنند . مثلا” اشیاء با قسمت مشخصی از بدن لمس می شود ، و یا مزه ها را تنها با زبان می توان چشید . در واقع از این قسمتها علایمی در طول اعصاب به سوی مغز می روند و باعث می شود همه چیز در مغز احساس شود .

•    یک انسان بالغ ۳۲ دندان دایمی دارد . پیش از اینکه ۳۲ دندان دایمی رشد کنند ، ۲۰ دندان شیری وجود داشته است . همه دندانهای دایمی باید تا سن ۲۵ سالگی آشکار باشند .

•    خوردن قند و شیرینی هایی که قند دارند ، برای دندانها مضر است . مقداری از ذرات قند ، حتی اگر به خوبی جویده شوند ، اطراف دندانها باقی می مانند . معمولا” میکروبهایی در دهان وجود دارند که با فعالیت خود ، قند را به اسید تبدیل می کنند . این اسید به مینای سطح دندان حمله می کند و سوراخهایی در بدن پدید می آورد .

۳ دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

  1. دریا گفت:

    بسیار بسیار ممنونم!
    من کلی دنبال این مطالب میگشتم
    واقعا تشکر

  2. fesgheli گفت:

    ممنون واقعا خییلی خیلی زیاد تقریبا حدود ۳ ساعت دنبال این مطلب میگشتم.امان از دست این زیست.

  3. ثوری گفت:

    خیلی خوب بود

دیدگاه خود را به ما بگویید.